Iedere leidinggevende en ieder bedrijf is anders, maar voor vrijwel iedereen geldt: je baas gaat je aardiger vinden als je goed bent in je werk.

Wil je écht punten bij hem/haar scoren en ‘de favoriete werknemer’ worden? Dan zijn er een paar strategieën die je kunt proberen.

Business Insider keek naar wetenschappelijk onderzoek en meningen van experts om tot elf tips te komen. Zo kom je hogerop:


1. Probeer problemen zelf op te lossen

try-to-solve-problems-on-your-own

In zijn boek uit 1948 How to Stop Worrying and Start Living vertelt Dale Carnegie over Leon Shumkin, een manager bij een uitgever.

Shimkin deelde met Carnegie een truc om vergaderingen minder lang te laten duren. Zijn team mocht pas met een probleem aankomen als ze eerst over een oplossing hadden nagedacht.

Maak indruk op je baas door oplossingsgericht te werken (en ga er ook niet over jammeren tegen anderen) en neem alleen problemen mee naar vergaderingen als ze écht onoplosbaar zijn.


2. Laat altijd zien van welke waarde jij voor het bedrijf bent

always-demonstrate-your-value-to-the-company

Je baas wil niet horen waarom jij per se een promotie moet krijgen, alleen maar omdat je een of andere titel wilt. Als je ergens om vraagt - een hogere functie, opslag, meer verantwoordelijkheid - laat dan zien welke positieve impact dat heeft op je baas en de organisatie.

Volgens expert Robin Dreeke moet je jezelf altijd afvragen: "Hoe kan ik ze overtuigen om mij te houden binnen het bedrijf?" Soms is het niet genoeg om fantastisch werk af te leveren. Wil je in de gratie vallen bij je baas, dan moet je laten zien dat je belangrijk bent voor zijn persoonlijke succes. En dat van het bedrijf.


3. Pas je communicatievorm aan naar die van je baas

tweak-your-communication-style-to-match-theirs

Nogmaals: het is jouw taak om het werk van je baas makkelijker te maken. Kom er dus zo snel mogelijk achter hoe jouw leidinggevende het liefst communiceert. Is dat via Slack? E-mail? Een-op-een-vergaderingen? En hoe vaak moet je hem op de hoogte houden?

Verschilt jullie manier van communiceren, omdat bijvoorbeeld één van jullie liever vaker een update geeft? Dan is het belangrijk om daar een open gesprek over te voeren.


4. Vraag om advies

ask-for-advice

Misschien ben je huiverig om je baas iets te vragen. Bijvoorbeeld hoe hij op dit punt in zijn carrière is gekomen of voor welke marketingstrategie je het beste kunt gaan.

Onderzoek van Harvard Business School stelt dat je juist niet dom overkomt als je om advies vraagt. Het kan je zelfs competenter laten lijken, en dat wil je waarschijnlijk.

In een experiment werkten 170 studenten van de universiteit aan een serie computeropdrachten. Ze kregen te horen dat ze gekoppeld zouden worden aan een partner die dezelfde opdrachten zou doen. (De partner was in werkelijkheid een computersimulatie). Toen ze klaar waren met de opdrachten zei de 'partner': "Ik hoop dat het goed ging" of "Ik hoop dat het goed ging, heb je nog advies?"

Studenten die om advies werden gevraagd, vonden hun 'partner' competenter dan de groep die niet om advies werd gevraagd.

Ook goed om te weten: het is beter om iemand om advies te vragen dan om een mening, vertelde psycholoog Robert Cialdini eerder aan Business Insider. Vragen om advies schept een band tussen jou en je baas. Hij zal jouw idee dan sneller steunen, omdat hij heeft meegedacht. Vraag je om een mening, dan zal de ander jouw idee eerder onafhankelijk beoordelen.


5. Graag vroeg naar je werk

get-to-work-early

Onderzoek van de Universiteit van Washington stelt dat werknemers die meestal vroeg op kantoor zijn als gewetensvoller worden gezien. Ze worden beter gewaardeerd dan werknemers die later arriveren. Daarbij maakt het niet uit of degene die later binnenkomt ook langer blijft.

Heb je het idee dat je productiever bent vanaf een uurtje of tien in plaats van negen, dan moet je je werktijden misschien toch even aanpassen.


6. Manage up

manage-up

"Managing up" is een term die wordt gebruikt voor leren wat je baas écht belangrijk vindt en ervoor zorgen dat je dat voor elkaar krijgt.

Dave Kerpen, oprichter en CEO van softwarebedrijf Likable Local, vertelde eerder aan Business Insider: "Het draait allemaal om dat je baas ook punten scoort bij zijn baan. Op deze manier behaal je uiteindelijk ook zelf meer succes."

Kerpen verwacht dat zijn team ook aan 'managing up' doet. Hij vindt het bijvoorbeeld niet erg dat zijn hoofd marketing bijna iedere dag te laat is, als je maar op tijd is op maandagochtend. Met een fantastische presentatie aan het hele bedrijf.


7. Stel doelen

set-stretch-goals

Leiderschapsbureau Zenger/Folkman spendeerde meer dan vijf jaar aan het verzamelen van 50.000 360-gradenevaluaties van meer dan 4000 werkgevers. Volgens hun onderzoek is er één manier om als werknemer op te vallen (bij je baas en de rest van je collega's): hoge doelen stellen.

Zoals ze in The Harvard Business Review schrijven: topwerknemers "stellen - en halen - doelen die een stuk verder gaan dan wat anderen dachten dat mogelijk was."


8. Let op de details

pay-attention-to-detail

Ben jij meer van de grote gebaren, dan kun je maar beter ook op de kleine details letten. Ryan Holmes, CEO van Hootsuite, schreef in een LinkedIn-post: "Zelfs iets wat lijkt op een kleine technische glitch kan ons uiteindelijk een hoop klanten kosten in een korte periode. Een werknemer die dit soort kleine fouten ontdekt, valt al snel op tussen de rest."


9. Zeg dankjewel

say-thanks

Dankbaarheid tonen voor de feedback van je baas - ook als het negatief is - zorgt voor een sterkere band, aldus een onderzoek uit 2011 van de University of Southern California.

In een experiment werden 200 studenten gekoppeld aan een partner van wie ze een geschreven instructie moesten beoordelen. Maar die partner bestond niet: de instructie kwam van de hand van een van de onderzoekers.

Sommige deelnemers kregen te horen dat ze toezichthouder waren in deze relatie. Anderen kregen juist het tegenovergestelde te horen. Aanvullend deden de deelnemers een zogenoemde vaardighedentest, waarin sommigen werd verteld niet competent te zijn.

De onderzoekers gaven de recensies van 'partners' terug met twee verschillende opmerkingen. De ene helft van de deelnemers kreeg te horen: "Ik wilde je even laten weten dat ik de feedback heb ontvangen." De rest: "Dankjewel! Ik ben heel dankbaar voor deze feedback."

Deelnemers die toezicht moesten houden en te horen kregen dat ze niet zo competent waren, waren aardiger wanneer hun partner dankbaar was. Als de partner alleen zei de feedback te hebben ontvangen, dan reageerden de deelnemers vaak denigrerend en vonden de partner dom en incapabel.

Lang verhaal kort: je kunt het beste dankbaar zijn zodat je onzekere baas zich niet als een eikel gaat gedragen.


10. Ga op vakantie

take-a-vacation

Volgens een analyse van Oxford Economics hebben werknemers die al hun vakantiedagen opmaken 6,5 procent meer kans op een promotie of loonsverhoging dan collega's die ten minste elf dagen minder opnemen.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat een vakantie direct voor een promotie zorgt. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat betere werknemers het gevoel hebben dat ze meer recht op vakantie hebben.

Maar zoals Shawn Achor ook in The Harvard Business Review schrijft, deze bevinden suggereren wel dat je je echt niet dood hoeft te werken voor succes.

"Altijd maar op kantoor zijn helpt je niet", zei Katie Denis van Project: Time Off tegen The Boston Globe. "Op deze manier denken werkt ook verfrissend. Vakantie zorgt ervoor dat je weer creatiever kunt zijn."

Je baas is natuurlijk alleen maar blij met je verhoogde creativiteit na je vakantie.


11. Laat je horen

speak-up

Laat jezelf horen en deel je mening met je collega's.

Jenna Lyons van J. Crew Group Inc. vertelde aan Motto dat ze mensen adviseert om hun ideeën te delen. "Ik kan onmogelijk inschatten hoe iemand ergens over denkt als hij zich niet in het gesprek mengt."

Wees ook echt niet bang om stom over te komen. Lyons: "Je moet nooit bang zijn om een idee te pitchen: we hebben allemaal goede ideeën en we hebben allemaal slechte ideeën."

LEES OOK: 7 geheugentips om dingen beter te onthouden en slimmer te worden